20 ноември 2013 г.

който си го прави, на себе си го прави!

Навярно и на вас ви се е случвало да не се чувствате добре в кожата си. Едно такова усещане,  че имате нужда да промените нещо. У себе си или около вас. Спешно!
И тъй като вътрешната промяна винаги ни променя и отвън, реших да споделя какво промених в себе си и как това се отразява на нещата около мен.

  • Спрях да ям месо.

Това се случи, преди 6+ години. Работех във вегетариански ресторант и 2-3 месеца се хранех предимно с вегетарианска храна. Дойде момент, в който бяхме в студентския стол с колегите и реших да си поръчам една вкусна пилешка кавърма. Вкусът ме потресе. Бях отвикнала. Не ми хареса и повече не опитах. Така отказах и рибата година по-късно. Вгадих се. А и не ми се нрави мисълта да ям животинче.


  • Спрях козметиката.

Ненавиждам рекламите по телевизията - "за да бъдете още по-красива опитайте новия продукт на...". Дрън-дрън, на баба ти хвърчилото! И без друго дишаме достатъчно химия по улиците, защо трябва да се мажем с нея? Нима сме толкова грозни, че имаме нужда да дрогираме кожата си? Не - мерси. Предпочитам да си остарявам естествено, без химии. Вместо крем използвам зехтин, или кокосово масло.
Относно деодорандтите - от 2-3 години използвам кристал, който не мирише на нищо, а ако реша че искам да мириша на нещо ... използвам етерично масло от лавандула (маслото от лавандула го използвам и като репелент лятно време).

  • Спрях телевизията.

Още преди 4 години.Нищо добро не казват! Подават само някаква информация, която "трябва да знаеш", а колко е вярно това, никой не знае. Не ми е хубаво да знам, че ме манипулират. Ако искам да се информирам ползвам Интернет.


  • Спрях шопинг терапията.

Все мрънкаме, че нямаме пари. Купи 3 на цената на 1. И останалите 2 какво ще ги правиш? За "като потрябват"? Не! Изхвърлих достатъчно ненужни неща от вкъщи. Дадох си сметка, че с тези пари похарчени за въпросните "шопинг терапии" можех да си направя околосветско пътешествие! Минумум! Това не ме спира да влизам и да разглеждам по магазините, нито да си харесвам разни неща. Просто, когато харесам нещо си задавам върпосите: Трябва ли ми наистина? Спешно ли ми е? Имам ли нужда наистина да купувам това нещо? Дали ще го ползвам наистина?


  • Ограничих Интернета
Най-голямата ми разсейвачка ever! Дадох си сметка, че голяма част от деня прекарвам седнала. Голяма част от времето, което прекарвам в седнало положени е пред компютъра (да не кажа 99% от времето). Когато съм пред компютъра най-често сърфирам в Интернет. Казаха си, по-добре да си свършвам каквото имам офлайн на PC-то. Има толкова много неща, които ми се правят офлайн - книги, разходки, изложби, срещи с приятели... все много любими занимания, а  всъщност все не остава време. От сърфиране. От безцелно сърфиране. Сложих ограничители. Така или иначе Facebook, Twitter  и т.н. няма да избягат никъде. Нищо не губя, ако не ги проверявам час по час. Напротив - печеля ценно време, за да правя неща, които имат истински смисъл и които обичам да правя. 

  • Спрях си хладилника
Зима иде. В кухнята ми така и така не отоплявам и е достатъчно хладно. В хладилникът от друга страна държа 2-3 неща. Не видях смисъл да стои включен. Така и така започва сезонът, в който включвам печка, за да се отоплявам. Вместо за безсмисления хладилник, предпочитам да използвам ел. енергия за печка. Поне ще ми е топло! 

  • Спрях да пазарувам по много
Живея сама с куче Данчо. Готвя за един човек, а куч си има негова си храна. Докато имах хладилник, в него държах неща по 2 -3 седмици. Бързо писва да ядеш еднообразни неща, пък да чакам само някакви промоции... Не. Реших, да си купувам това, което мисля да ям, ден за ден. Няма чак такава разлика в цената. Готвя си така - вечерята си изяждам, а това което остане опаковам за обяд за следващия ден. Доволна съм. А и честно казано, така наистина спестявам пари, храня се разнообразно, изяждам всичко без да изхвърлям!

  • Щастлива съм!
Не обичам да се определям, но когато кажа, че се опитвам да съм минималист... ми става хубаво, защото знам какво се крие зад това. Отдавна следя блогът на Leo Babauta, а от известно време и The Minimalists. От тях се "заразих" с идеята и уж на шега с една приятелка, решихме да пробваме играта на минималистите. От този момент нататък за първи път в съзнателния ми живот се чувствам щастлива и пълноценна, от това което съм и което правя. Харесвам семплите неща, винаги съм ги харесвала. Може би за това ме грабна идеята за минимализма. И бързо ще кажа, че не ме интересува колко критични сте към това, което правя. Не се обиждайте. Дано ме разберете - човек има един живот и в него прави свои собствени избори. Вярвам, че всеки е отговорен за всичко това, което му се случва, защото той е направил такъв избор. Избори има всякакви, да. Някои са ужасно трудни, но... последствията са си за нас и само за нас! Не за децата ни, не за родителите ни, не за който и да било. Ако вие сте щастливи, значи и хората около вас ще бъдат. Ако вие им давате добър пример и им показвате с личен пример какви искате да бъдат, те ще станат такива. За това бъдете добри, давайте личен пример, не мрънкайте, а действайте, защото... "който си го прави, на себе си го прави!". :)

В случай, че ви е заинтригувала тази личностна промяна, ето интервю с мен по темата.